شناخت مختصری از سموم جهت آگاهی مردم

 تقسیم بندی سموم بر اساس منشاء و مواد شیمیایی

  • سموم کلره Organochlorine compounds

مهمترین سموم این گروه شامل : د.د.ت ، دیلدرین ، BHC ، دیکومول ، آلدرین ، کلردان ، هپتاکلرواندوسولفان که مهمترین خاصیت آنها پایداری طولانی مدت آنها در محیط زیست و طیف وسیع حشره کشی آنها می باشد.

  • سموم فسفره Organophosphate insecticides

حشره کش های فسفره مصنوعی بوده و مولکولهای آلی ، حاوی فسفره می باشند . همزمان با جنگ جهانی دوم این گروه از سموم بعنوان گازهای جنگی توسط آلمانیها منتشر شدند و سپس به خاصیت حشره کشی آنها پی بردند . بیش از صدها ترکیب از این سموم ساخته شده و از راه های مختلف بر روی حشرات اثر می گذارند. مهمترین سموم این گروه شامل : مالاتیون ، پاراتیون ، دیازینون ، سیمیتوکس ، متاسیستوکس ، تمفوس ، کلرومپیروفوس متیل ، فنتیمون و فینتوتیون می باشند که خاصیت ماندگاری این گروه کمتر از گروه کلره است.

  • سموم گروه کاربامات Carbamates

مهمترین سموم این گروه شامل : کارباریل ، پروپوکسور ، فورادان الدیکارپ می باشند.

  • سموم پایروتیروئید Pyrethroidinsecticides

این گروه از سموم نسل جدید از حشره کش ها بوجود آورده و منشا این گروه از سموم از گل پیوتر یا گل داوودی که مبدا آن ایران می باشد . از نظر ساختمان شیمیایی استریک اسید و الکل می باشد. در دهه 1950 این گروه بصورت مصنوعی ساخته شدند . اولین گروه از این سموم که وارد بازار شدند در مقابل نور سریع تجزیه می شدند بعداً کارهای فراوانی بر روی فرمول شیمیایی آنها صورت گرفت و سمومی به بازار عرضه گردیدند که خاصیت ماندگاری بیشتری در طبیعت داشتند . در حال حاضر بیشترین استفاده در کنترل حشرات خانگی و آفات کشاورزی را به خود اختصاص داده اند. مهمترین  انواع این سموم شامل : آلترین ، بیوالترین ، رزمترین ، پرمترین ، سایفلوترین ، سایپرمترین ، دلتامترین ، لمبداسیهالوترین و فنترین می باشند.

  • سایر سموم جدید:

علاوه بر چهار گروه اصلی که ذکر گردید در حال حاضر انواع و اقسام سموم از گروه های مختلف وارد بازار شده اند که مکانیسم عمل آنها با گروه قبلی فرق می کند از جمله می توان به  Biopesticides اشاره نمود که از سم حاصل از باکتری Bacillusthuringiensis تشکیل شده که نحوه اثر آنها بر روی حشرات مانند هورمون های جلد اندازی و جوانی حشرات است . از مهمترین نمونه های این گروه میتوان به متوپرن و دیفلوبنزورون اشاره کرد. ترکیبات جذب کننده حشرات ، ترکیبات دور کننده حشرات ، عقیم کننده های شیمیایی و فرمون های جنسی حشرات نیز جهت کنترل ، به بازار عرضه شده اندکه این گروه از سموم بسیار سموم خوبی بوده و بدون سمیت برای انسان و محیط زیست می باشند.

دقت کنید:

سموم گروه کلره و فسفره و کاربامات جزء گروه غیر مجاز شناخته شده اند و استفاده آنها در موارد خانگی و بهداشتی ممنوع گردیده که باعث ایجاد سرطان ، سقط جنین ، نازایی و حساسیت تنفسی و پوستی می گردد. متاسفانه اکثر سم فروشی ها و عطاری ها این گروه از سموم را در اختیار مشتریان خانگی قرار می دهند که نه تنها باعث تشدید و تکثیر بیشتر حشرات و مقاومت آنها شده بلکه مشکلات و بیماری ههای متعددی را سبب می شوند لذا توصیه می گردد در موقع لزوم حتما از مشاوره های شرکت های دارای مجوز از وزارت بهداشت استفاده کنید تا بهترین راه حل را دریافت کنید.

تماس : ۰۹۱۲۰۳۲۶۳۶۹

شرکت سمپاشی تضمینی آریا

مکانیسم عمل سموم بر روی حشرات : Mode of action of insecticides

 بیشتر سموم که در چهار گروه اصلی توضیح داده شد بر روی سلول و سیستم عصبی اثر می گذارند بطور کلی سموم کلره و یا پایروتیروئید از گروه Axonic هستند و روی کانال های یونی سیستم عصبی اثر گذار بوده و باعث اختلالات در ورود و خروج این یون ها به داخل و خارج سیستم عصبی می شوند پس اگر از سموم کلره استفاده شود مقاومت حشره در مقابل سموم پایروتیروئید هم افزایش می یابد سموم فسفره یا کاربامات از گروه Synaptic بوده و بر روی آنزیم استیل کولین استراز ، اثر می گذارند. بطور کلی این قاعده همیشگی و کلی نیست ممکن است مکانیسم های اثر جدیدی نیز روی حشرات صورت گیرد. کارشناسان شرکت سمپاشی تضمینی آریا افتخار دارند که با دستیابی به سموم Biopesticides شما هموطنان عزیز را از شر تمامی حشرات مضر خانگی خلاص نموده ، بدون اینکه کمترین آسیبی به سلامت انسان ها و محیط زیست وارد آید.